Aan de ketting gelegd SLM-vliegtuig weer vertrokken uit Miami | Luchtvaartnieuws

2021-11-03 06:04:37 By : Ms. Dora Wang

PARAMARIBO - De Boeing 737-700 van Surinam Airways (SLM) die dinsdag in Miami aan de ketting werd gelegd door de leasemaatschappij is weer bevestigd. Dat gebeurde na de betaling van een bedrag van 650.000 dollar. Het toestel is weer geland op de luchthaven van Paramaribo.

Er is ondanks de betaling van 650.000 dollar nog steeds sprake van een openstaande schuld, meldt CEO Paul de Haan van SLM aan ABC Suriname. Hoeveel dat is, kan De Haan niet zeggen. “Daarover hebben we de verhuurder ontmoet.”

Volgens SLM-directielid Johan Sandie heeft de schuld eigenlijk sinds het begin van de coronacrisis. De Surinaamse regering, de aandeelhouder van SLM, uiteindelijk financieel bijspringen om het vliegtuig vrij voor gebruik te krijgen. 

De maatschappij beschikt over nog een 737, die momenteel voor een C-check in Miami staat. De betalingen voor dat toestel gaan volgens De Haan door. “Dat is een andere verhuurder en daar zijn we ook mee in contact.”

De SLM-directie werkt momenteel aan een herstelplan voor de maatschappij. “We zijn op dit moment bezig dat herstelplan verder uit te bouwen. Op zeer korte termijn zullen we dat aan de regering en daarna ook aan het personeel”, zegt De Haan.

Wat betreft de route Paramaribo-Amsterdam meldt De Haan dat het de wens is van SLM en de aandeelhouder om weer met een eigen vliegtuig de routes te gaan bedienen. "Met welk vliegtuigtype en wanneer kan ik om redenen hebben om te doen."

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We aanvulling van uw reactie op onze inhoud aan, maar kijken naar taalgebruik.

Als je mij ruim anderhalf jaar had gevraagd waar het ECDC voor staat, had ik je sterkerglazig aangestaard. Bedoel je AC/DC, die heavy metalband uit Australië? Ik denk dat ik niet de enige ben. Bijna weet bijna iedereen dat het Europese RIVM wordt bedoeld. Achtenswaardig instituut met nog achtenswaardigere wetenschappers en onderzoekers. De ECDC is een goudmijn voor fijnproevers en voor mij de afgelopen maanden ook wel een baken geweest in een zoektocht naar betrouwbare info. Alle één langdurige, zo tergend traag in hun werkzaamheden en uitvoering. Dat is natuurlijk ook inherent aan de wetenschap maar in de rol van het ECDC is zeker geweest voor de reis- en luchtvaartsector grote bron van handelen. Opschaling van ECDC reisadviezen ging door de bank redelijk, afschaling van weken en dat was voor onze sector in overlevingsmodus onverlijk.

Als gezagvoerder van een vliegtuig zijn er momenten dat je in een split second een beslissing moet nemen. Dat doe je op basis van je ervaring, van wat je geleerd en oefening hebt in een simulator, een vluchtnabootser. Wat je op dat moment ziet, hoort of voelt.